EU-dækmærket

EU forfølger en målsætning om at være klimaneutral i 2050. Brændstofeffektive dæk er en af de ting, der kan hjælpe med at fremme denne dagsorden. EU-dækmærkaten er indført for at give dig informationer og gøre din købsbeslutning nemmere.

Audi e-tron fælge

Introduktion af mærkaten

Målsætning: klimaneutralitet i 2050. For at opnå dette har EU forpligtet sig til at reducere udledningen af drivhusgasser. I den sammenhæng er en reducering af CO2-emissionerne fra vejtrafikken afgørende.<br><br>Anvendelsen af brændstofeffektive dæk kan sætte yderligere skub i processen og reducere emissionerne på vejene. For at kunne støtte dig og din købsbeslutning lancerer EU en ny version af EU-dækmærkaten den 1. maj 2021.

Hvad ændrer sig for dig?

EU-dækmærkaten skaber grundlaget for en bevidst beslutning om at vælge mere brændstofeffektive dæk. Både private og erhvervsmæssige slutbrugere kan nemlig drage fordel i form af reducerede omkostninger og emissioner. Et forbedret vejgreb i vådt føre øger trafiksikkerheden, og nedsat støj ved forbikørsel kan reducere trafikrelateret støj.

  • Den nye forordning vil også gælde for bus- og lastbilsdæk (dækklasserne C1, C2 og C3)
  • Ekstra informationer på dækmærkaten (dæktypeidentifikation = Item no.)
  • Ny skalainddeling for de lavere klasser på mærkaten: D er det nye E; klasse D er ikke længere tom (påvirker kun C1- og C2-dæk); F og G lægges sammen til E
  • Ny visning af støjklasse: ABC-klassificering i stedet for lydbølger
  • Nye piktogrammer: sne- (3PMSF) og islogo, islogo kun til C1-dæk (personbiler)
  • QR-kode til hver dæktypeidentifikation med link til EU's produktdatabase (EPREL)

Vejgreb på is

Dæk, som er markeret med dette symbol, er konstrueret til vejoverflader med et lag af is eller et fast snedække.

Vejgreb på sne

Dæk, som er markeret med dette symbol, er velegnede til brug under ekstreme sneforhold.

Rullestøj

Rullestøj fra dæk måles i decibel (dB) og klassificeres i tre niveauer.

Vejgreb på våd vej

Vådgrebsklassen giver informationer om bremseegenskaberne under våde vejrforhold, og den går fra A (højeste sikkerhed) til E (laveste sikkerhed).

Brændstofeffektivitet

Afhængigt af rullemodstanden varierer brændstofeffektivitetsklassen som følger: > A er de mest effektive dæk og sparer brændstof > E er de mindst effektive dæk og bruger mest brændstof

Yderligere bemærkninger

Brændstofforbruget kan reduceres markant, hvis man kører på en miljøvenlig måde. For at forbedre brændstofeffektiviteten og vejgrebet på våd vej er det vigtigt af tjekke dæktrykket regelmæssigt. Man skal altid holde øje med bremselængden.

Audi A7 Sportback fælge

EU-kommissionens hjemmeside

Hvis du ønsker mere information om EU-dækmærkningsforordningen, kan du gå ind på EU-kommissionens hjemmeside.