Vekselstrøm (AC) kommer fra konventionelle husholdningsstikkontakter. De leverer en konstant strøm på 10 ampere og 16 Ampere i korte perioder. Med en spænding på 230 volt er effekten begrænset til henholdsvis 2,3 eller 3,6 kW. Med vekselstrøm ændrer elektroderne konstant retning med en frekvens på 50 Hz, hvilket svarer til 50 gange pr. sekund. Denne bevægelse frem og tilbage kaldes fasen. 230 volt vekselstrøm er enkeltfaset.
Derhjemme er ladeeffekten normalt begrænset til 11 kW ved opladning af en elbil med vekselstrøm med anvendelse af et Type 2-stik, som er det almindelige stik i Europa. I særlige tilfælde er der dog også mulighed for en højere ladeeffekt på enten 22 kW eller 43 kW. Ved en ladestation (f.eks. offentlige ladestationer) er effekten begrænset til 11 kW, 22 kW eller i nogle tilfælde 43 kW ved opladning af en elbil med vekselstrøm. AC-opladeren i bilen er derfor en begrænsende faktor (på elbiler er standarden oftest 11 kW). Vekselretteren, som omdanner trefaset strøm til jævnstrøm til batteriet, kan kun bearbejde en vis effekt målt i kW. Jo højere effekten er, jo mere restvarme producerer den, og det reducerer effektiviteten. For at holde det tab så lavt som muligt, er den trefasede oplader i Audi e-tron blevet integreret i kølekredsløbet