Forvarmning af kabinen | Vedligeholdelse af højvoltsbatterier | Forudseende forklimatisering |
Forvarmning af kabinen giver udover øget komfort også en længere, hvis bilen er tilkoblet fx en ladeboks på hjemmeadressen eller et offentligt ladepunkt. Det skyldes, at den energi, der er nødvendig for at opvarme batteriet om vinteren, bliver tilført bilen under opladning, og der skal derfor bruges mindre varmeeffekt under kørslen, hvilket gavner rækkevidden. Forklimatisering af bilen kan styres med afgangstimeren eller via myAudi app’en. | Vedligeholdelse af højvoltsbatterier: Hvis man ofte kører korte strækninger, bør batteriet lades op til maksimalt 80% for at forlænge dets levetid. Hvis man hyppigt kører lange strækninger, kan man naturligvis lade op til 100%, men man bør så efter endt opladning begynde at køre med det samme. I den anden ende af skalaen bør man undgå at lade bilen stå med et batteriniveau under 20% i længere tid, og faktisk bør man helst holde ladeniveauet på mellem 40 og 80% om vinteren, hvis bilen står i mere end 12 timer. | For at kunne udnytte den høje lynladeeffekt, kræves der en vis temperatur på højspændingsbatteriet. Dette opnås gennem tilpasset forklimatisering af batteriet under kørslen. Hvis en lynladestation indtastes som destination i e-tron-ruteplanlæggeren, beregnes det estimerede ankomsttidspunkt og systemet udleder den nødvendige varme- eller køleeffekt for at kunne opnå en høj ladeeffekt og dermed et kortest muligt ophold ved ladestationen. (kun Audi e-tron og Audi e-tron GT) |
Opladning ved lavere temperatur | Rækkeviddeprognose i det digitale instrumentpanel | e-tron ruteplanlægger |
Ved opladning kommunikerer det intelligente batteristyringssystem med ladepunktet eller ladeboksen på hjemmeadressen for at optimere strømmen til den mest skånsomme AC-opladning. Opladningen reguleres automatisk, og opladningen afsluttes, så snart batteriet er fuldt opladet, eller når et foruddefineret opladningsniveau er nået.
Under opladningsprocessen overvåger batteristyringssystemet spændingerne i de enkelte celler og balancerer dem efter behov. Derudover aktiverer den intelligente styring batteriopvarmningen. Hvis batteritemperaturen falder til under en vis grænse, reducerer batteristyringssystemet automatisk ladeeffekten for at forhindre, at batteriet ældes for tidligt. Overordnet set har langsom opladning en positiv effekt på batteriets levetid. Derudover er det tilrådeligt at oplade så hurtigt som muligt efter kørsel, når udendørstemperaturen er lav. Det skyldes, at batteriet stadig er varmt og dermed oplades hurtigere og mere skånsomt. | Rækkeviddeprognosen er baseret på batteriets opladningsniveau og det forventede energiforbrug til kørslen. Prognosen afhænger af flere faktorer, hvor drivlinjens forbrug har den største effekt på forbruget. For den forventede rækkevidde skelner Audi mellem to scenarier: med aktiv navigation og uden aktiv navigation. Når navigationsruten er aktiv, beregnes det forventede forbrug ud fra ruteprofilen, dvs. hastighedsgrænser, lyskryds og omgivelsernes niveauforskelle, de aktuelle trafikdata såsom trafikkøer og det gennemsnitlige energiforbrug over de sidste 100 kilometer.
Derudover estimeres det forventede forbrug til komfortfunktioner og klimaanlæg for hele den kommende rute. Hvis navigationen er inaktiv, bruges gennemsnitsværdien af de sidste 100 kilometer til køreforbruget. Komfortfunktioner og klimaforbruget er også estimeret. Når man slår komfortfunktionerne til og fra, kan man se den direkte indvirkning på rækkeviddeprognosen. |
I Audi e-tron-modellerne hjælper e-tron ruteplanlæggeren med at optimere kørslen. Navigationsfunktionerne i bilens MMI-system bruger omkring 30 detaljerede oplysninger til at optimere kørslen, især ved mellemlange og lange afstande. e-tron ruteplanlæggeren beregner den hurtigste rute, tager trafik- og rutedata i betragtning, tager højde for førerens kørestil, foreslår de mest optimale ladepunkter ift. ruten, beregner, hvor lang tid det vil tage at lade bilen op, og inkluderer det i den samlede køretid. Herudover giver systemet brugerne grundlæggende informationer såsom ladeeffekt og stiktypen for de respektive ladepunkter, og samtidig viser det, om ladestandere er ledige eller optaget. Audi e-tron ruteplanlæggeren prioriterer lynladestationer og aktiverer klimatiseringen af batteriet under kørslen.
Her på siden kan du beregne forskellene i rækkevidde for Audi e-tron og Audi e-tron Sportback – afhængig af udendørstemperatur, køre-program, fælgstørrelse og brug af klimaanlæg.
|
Geo-opladningsprofil | Vind- og rullemodstand samt brug af komfortfunktioner |
|
Under opladningsprocessen overvåger batteristyringssystemet spændingerne i de enkelte celler og balancerer dem efter behov. Derudover aktiverer den intelligente styring batteriopvarmningen. Hvis batteritemperaturen falder til under en vis grænse, reducerer batteristyringssystemet automatisk ladeeffekten for at forhindre, at batteriet ældes for tidligt. Overordnet set har langsom opladning en positiv effekt på batteriets levetid. Derudover er det tilrådeligt at oplade så hurtigt som muligt efter kørsel, når udendørstemperaturen er lav. Det skyldes, at batteriet stadig er varmt og dermed oplades hurtigere og mere skånsomt. | Vind- og rullemodstand samt brug af komfortfunktioner: Mindre fælgstørrelser og smallere dæk med det rigtige lufttryk kan reducere dækkenes rullemodstand om vinteren. Til gengæld øger tagbokse vindmodstanden. I kabinen sparer rat- og sædevarme strøm, fordi det arbejder tættere på kroppen og bruger mindre strøm end klimaanlægget. Brug af klimaanlæggets recirkulationstilstand reducerer tabet af rækkevidde. |
|