Oplev de bedste 50 år med “Vorsprung durch Technik” med den fuldelektriske Audi RS e-tron GT.
Oliver Hoffmann, som er øverste chef for den tekniske udvikling hos AUDI AG, kigger tilbage på 50 år med ”Vorsprung durch Technik”, hvor en begivenhedsrig historie leverer forklaringen på, hvordan dette slogan overføres til nutidens nye form for mobilitet.
Oliver Hoffmann blev en del af AUDI AG's direktion som chef for den tekniske udvikling i marts 2021, men han har været en del af koncernen i 18 år.
Oliver Hoffmann blev en del af AUDI AG's direktion som chef for den tekniske udvikling i marts 2021, men han har været en del af koncernen i 18 år.
Hr. Hoffmann, Audi fejrer et halvt
århundrede med ”Vorsprung durch Technik”. Mange af de afgørende momenter i de
seneste 50 år er kommet fra den afdeling, som du nu har ansvaret for. Når du
kigger tilbage, hvilket var så det mest afgørende?
For mig var quattro-teknologien den allervigtigste milepæl. Fordi den ikke
bare var drivkraften bag vores succeser i rallysporten, men også er indbegrebet
af videreførelsen af viden fra motorsporten til serieproduktionen. Siden da har
quattro været synonymt med Audi. Lanceringen af den første Audi A8 med Audi
Space Frame-teknologi i 1994 havde lignende afgørende betydning, fordi den
endegyldigt cementerede vores status som premiummærke.
Da Audi dominerede rallysporten i en
periode i 1980’erne med S1-modellen, var sloganet ”Vorsprung durch Technik”
allerede over 10 år gammelt. Hvad ser du som dets oprindelse?
For dem, der ikke ved det, vil jeg gerne understrege, at ”Vorsprung durch
Technik” både dengang og nu altid har været meget mere end et slogan for os.
Det er i stedet en sammenfatning af Audis mindset. For 50 år siden satte vi med
Audi 80 gang i ”Vorsprung durch Technik” for første gang – en model med en
imponerende motor og letvægtsteknologi.
Når vi nu taler om motorsport og den
skarpe konkurrence, så er det nemt at se, hvem der har den fordel, som
fremskridtet giver. Hvor vigtig var og er motorsporten for ”Vorsprung durch
Technik”-filosofien?
Jeg er kæmpe motorsportsfan. Jeg elsker at tage ud til racerbanen og blive
revet med af alt det, der sker. Men det er ikke den eneste årsag til, at jeg
har en stor passion for den. Racerløb kan være en slags testlaboratorium under
ekstreme forhold, hvor vi finder inspiration til nye ideer og komponenter. Det
var tilfældet med quattro-drivlinjen og hybriderne under forskellige
24-timers-løb for år tilbage – og det vil ikke ændre sig.
Hvordan kan en helt almindelig Audi
kunde opleve ”Vorsprung durch Technik”?
Det meget markante DNA i vores biler sikrer, at kunderne kan nyde køreturen
fuldt ud. Derfor har jeg igangsat ”Audi DNA”-projektet, som omfatter et nøje
studie af tekniske detaljer som fx krav til styrevinkel og bilens akustik. Vi
har en målsætning om at etablere en klar definition af, hvordan oplevelsen af
en Audi skal føles. Forresten, hvis højautomatiseret kørsel skulle blive en
realitet en dag, så vil dette også være relevant.
Oliver Hoffmann
Oliver Hoffmann anser Audi ASF-konceptbilen fra 1993 – en forløber for den første Audi A8 – som et afgørende moment for mærket.
Med en konstruktion bestående af højpoleret aluminium havde karrosseriet på den næsten produktionsklare konceptbil som målsætning at udtrykke lethed og premiumkvalitet.
Oliver Hoffmann anser Audi ASF-konceptbilen fra 1993 – en forløber for den første Audi A8 – som et afgørende moment for mærket.
Med en konstruktion bestående af højpoleret aluminium havde karrosseriet på den næsten produktionsklare konceptbil som målsætning at udtrykke lethed og premiumkvalitet.
I 1970’erne og 1980’erne var der ofte
fokus på teknologien, men kort efter begyndte det primære fokus i højere grad
at flytte sig i retning mod design og æstetik. Er pendulet ved at svinge
tilbage mod teknologien igen?
Som jeg ser det, så er designet – eller samspillet mellem form og funktion –
på vej til at blive mere vigtigt end nogensinde før. For i takt med at vores
verden og derfor også vores biler bliver mere og mere digitale, handler design
også om at være koblet op med den digitale verden. I løbet af den proces vil
bilernes interiør fremadrettet fortsætte med at blive mere og mere vigtigt. Med
hvert eneste nye projekt stepper vores Audi Design-team op for at klare
udfordringen, og det er et bevis på, at de hele tiden går nye veje. Det er
klart, at der også er et teknisk aspekt ved ”Vorsprung” eller fremskridt. Rent
faktisk så beskriver det tyske ord for mig innovative løsninger af høj
kvalitet, som forbedrer dagligdagen markant – som fx elbilsladestationer, der med
den rette infrastruktur kan lynoplade med 270 kW, intelligent lysteknologi og
letvægtskonstruktion med blandingsmateriale.
Transformation er et nøgleord. Vil du
kalde et halvt århundrede med ”Vorsprung durch Technik” – og konstant
transformation – for den perfekte generalprøve på fremtiden?
Vores målsætning er og har altid været selv at skabe forandring frem for at
lade os drive af forandring. Så på den måde, ja, 50 år med fuldt fokus på
”Vorsprung” er en fordel. Det skal dog siges, at de kommende forandringer, især
dem i bilindustrien, er gigantiske.
Hvad er modsvaret fra dig og fra
virksomheden som helhed?
Eksempelvis en ny organisering af strukturer og processer og kortere
udviklingscyklusser. Jeg sætter personligt stor pris på at kunne håndtere disse
ting som et team. Hos Audi lever og ånder vi for passion og pionerånd. Det
betyder, at vi hele tiden tilstræber at sætte spørgsmålstegn ved det
eksisterende og aldrig stopper med at udvikle på tingene.
I sidste ende så forandrer disse
udfordringer sig også. Vokser du også med disse udfordringer?
Det er rigtigt, at offentlighedens fortolkning af ”Vorsprung” og den slags
fremskridt, som de forventer fra os, hele tiden forandrer sig. Mere end
nogensinde før betyder det, at man skal levere et ansvarligt bidrag til
fremtiden med mennesker i front som det centrale fokus.
Tænker du, at det er vanskeligere
nutildags eller – på grund af de nye teknologiske muligheder – nemmere at opnå
og udvide ”Vorsprung”?
Det er bare anderledes. Vi skal udvikle nye biler og tjenester med den
hastighed, som det 21 århundredes digitale samfund forventer af os. Og det er
en anden måde at sige på, at udviklingscyklusserne er kortere.
Innovationsprocessen begynder med ideer, og de udspringer fra de kvikke hoveder
på vores over 10.000 medarbejdere i den tekniske udvikling. For at overføre
”Vorsprung durch Technik” til en ny tidsalder for mobilitet skal vi tøjle disse
kreative ideer. Innovationsstyringen, som vi p.t. er i gang med at
omstrukturere, er et vigtigt instrument i denne proces.
Hvordan kommunikerer og realiserer
man ”Vorsprung” i den nye tidsalder for mobilitet?
I mobilitetens nye tidsalder fortolker vi ”Vorsprung” som topmoderne
ingeniørkunst, design og digitale oplevelser. Med andre ord så tænker vi ikke
kun på selve bilerne. Når man kigger frem, så vil vores fokus blive rettet mere
og mere på end-to-end-mobilitetsløsninger, som også omfatter den nødvendige
infrastruktur. Derfor er et af de projekter, som er under udvikling, et
lynopladningskoncept, som lever op til Audi mærkets standarder i dagligdagen.
Audi charging hub, som kan udrulles fleksibelt på forskellige lokationer, kan
være med til at afhjælpe spidsbelastningsbehov i fremtiden. Når vi forfølger
”Vorsprung”, har vi et mål om at bidrage til samfundets udvikling.
Oliver Hoffmann
Oliver Hoffmann har en mission, der handler om at udforme en ny ære inden for mobilitet med “Vorsprung durch Technik”.
Oliver Hoffmann har en mission, der handler om at udforme en ny ære inden for mobilitet med “Vorsprung durch Technik”.
Ser du den fremadstormende elektriske
mobilitet som netop et sådant bidrag?
Skiftet i retning af elektrisk mobilitet er den mest dramatiske
transformation, som vores branche nogensinde har været ude for. Og det er
klart, at vores målsætning er at være de bedste i klassen. Til det formål har
vi systematisk udvidet omfanget af elektrificering hos Audi, og vi gør brug af
alle koncernens aktuelt tilgængelige e-platforme. I 2025 har vi planer om at
tilbyde over 20 fuldelektriske modeller.
En af disse modeller er Audi RS
e-tron GT.
Den er ikke bare flagskibet inden for elektrisk premiummobilitet hos Audi,
men for mig er den også allerede ikonisk, fordi den er indbegrebet af 50 år med
”Vorsprung durch Technik”. Hvis Audi RS e-tron GT er det
statement vedr. morgendagens mobilitet, som vi mener, at den er, så ser
fremtiden lys ud.
Hvad betyder ”Vorsprung” for dig
personligt?
For mig er ”Vorsprung” altid kun et øjebliksbillede fra et særligt øjeblik.
Det skyldes, at ”Vorsprung” betyder, at vi utrætteligt søger efter innovative
nye løsninger. Al fremskridt i verden er værdiløst, medmindre du kan bevare
det.