Se hvordan Audi vil forme morgendagens verden. Dette bliver håndgribeligt med vores konceptbiler, hvor Audi fanger fascinationen og spændingen omkring fremtidens mobilitet.
Med Audi grandsphere concept præsenterer mærket med de fire ringe sin vision for progressiv luksus til en førsteklasses køreoplevelse inklusive et interiør, som byder på helt nye oplevelser.
Audi grandsphere concept er et udtryk for de fire ringes vision for fremtidens bil i form af en rummelige lounge, som byder på nye oplevelser.
Audi grandsphere concept er et udtryk for de fire ringes vision for fremtidens bil i form af en rummelige lounge, som byder på nye oplevelser.
For at åbne dit sind for de fire ringes vision for mobilitet, som har giver inspiration til den nye Audi grandsphere concept, skal du lege en lille leg, hvor du lader som om. Forestil dig selv på et tidspunkt, som sandsynligvis ikke ligger så langt ude i fremtiden, hvor bilerne kører autonomt² on demand. Forestil dig så, hvilke muligheder det giver for passagererne i bilen.
Den anden af tre ”sphere”-konceptbiler – den fuldelektriske Audi grandsphere – har fokus på transformationen af det traditionelle cockpit til en rummelig lounge. Når Audi grandsphere skifter til autonom køreindstilling, og rattet og pedalerne trækkes tilbage, kan alle personer i bilen vælge, hvordan de vil opleve deres nyfundne frihed i bilen – kommunikere, slappe af, arbejde eller bare nyde lidt stille alenetid. På sin vis er Audi grandsphere en naturlig videreudvikling af tilgangen ”experience device”, som bilproducenten startede med Audi skysphere concept.
Ikke overraskende er designet af Audi grandsphere fokuseret på interiøret – passagerkabinen, som ikke længere står i baggrunden i forhold til tekniske krav. I stedet tager pladsen, indretningen og funktionerne udgangspunkt i passagerernes behov. Dørene på Audi grandsphere åbner i modsat retning, og bilen har ingen B-stolpe, så passagererne får en storslået velkomst i den overdådige kabine.
Dørene, der åbner i modsat retning, byder passagererne velkommen i den overdådige kabine i Audi grandsphere, som ligner en rummelig lounge. I den autonome køreindstilling trækkes rattet og pedalerne tilbage bag afdækninger.
Dørene, der åbner i modsat retning, byder passagererne velkommen i den overdådige kabine i Audi grandsphere, som ligner en rummelig lounge. I den autonome køreindstilling trækkes rattet og pedalerne tilbage bag afdækninger.
Skiftet fra kørezone til komfortzone er stort. I den autonome køreindstilling forsvinder rattet og pedalerne. Når forsæderne i 2+2-limousinen derefter ikke længere er køreorienteret, kan personerne på sæderne nyde godt af masser af plads, som tidligere kun har været mulig på bagsædet af lignende limousiner. I stedet er det nu de to forsæder, der er designet til førsteklasses komfort og pladsforhold. Deres position er optimeret i forhold til deres funktion. Når sæderne er i opret position, er førersædet et komfortabelt og ergonomisk sæde, hvorfra føreren kan betjene Audi grandsphere med rattet og pedalerne på sædvanlig vis.
Når styringen overdrages til det automatiserede system, kan ryglænet lænes helt op til 60 grader bagud til en komfortabel hvileposition. Takket være udtag og højttalere, der er integreret i ryglænet, kan passagererne nyde filtreret, temperaturreguleret og endda duftende luft og en privat zone, hvor andre i bilen ikke kan høre med.
For at komplementere det overlegne niveau af individualiseret komfort i kabinen byder Audi grandsphere på digitale komfortfeatures, der sikrer, at tiden kan bruges effektivt og afslappende. Selv før passagererne tager plads i deres sæder, bruger Audi grandsphere ganggenkendelse til at identificere personerne og byde dem velkommen med individuelle visninger og ambientebelysning. Hver persons siddeplads og forskellige andre unikke komfortfeatures indstilles og aktiveres automatisk.
Takket være dedikerede Audi tjenester og integrerede digitale tjenester bliver alle daglige opgaver bortset fra kørslen håndteret i baggrunden. Med fx informationer, der i forvejen er programmeret om den aktuelle destination, henter den autonome Audi grandsphere passagererne og klarer automatisk parkering og opladning. På samme måde får infotainmentsystemet adgang til passagerernes senest benyttede tjenester – fx på en opkoblet mobiltelefon – og genoptager dem på elegant vis i bilen.
Og desuden importeres eksisterende forbindelser til musik- og videoudbydere diskret fra en mobiltelefon til en nydesignet oplevelsesenhed. Hvis fx passagererne var i gang med at streame en video på en tablet, før de stiger ind i bilen, fortsætter afspilningen automatisk på det højre display i Audi grandsphere. Projiceringsfladen i førersiden viser på samme måde også beskeder, som personen var i gang med at læse, før vedkommende satte sig ind i bilen. Audi definerer fremtidens progressive luksus ved i stigende grad at kombinere individuelle livsstile med mobilitet. En del af det er, at Audi grandsphere slet ikke har nogen skærme eller traditionelle runde instrumenter. I stedet kan personerne i bilen nyde den beroligende effekt af de minimalistiske træoverflader, der omgiver dem. Det vil sige, at en digital afvænningskur under kørslen i en særdeles digitaliseret bil på ingen måde er en modsætning. Det er snarere et udtryk for en større personlig frihed.
Når føreren overtager kontrollen fra den autonome køreindstilling, kører sædet fremad, og rattet kommer frem fra afdækningen, så det er inden for rækkevidde.
Når føreren overtager kontrollen fra den autonome køreindstilling, kører sædet fremad, og rattet kommer frem fra afdækningen, så det er inden for rækkevidde.
Displays projiceres fx kun til disse træoverflader, når funktionen aktiveres med en fingerbevægelse. Afhængigt af køreindstillingen – manuel eller autonom – fordeles de enten i hele kabinens brede eller opdelt til fører og forsædepassager. Når Audi grandsphere er i autonom køreindstilling, kan projiceringsoverfladerne fungere som skærme til infotainmentindhold eller videokonferencer. Desuden kan du med en sensorbjælke, som er integreret i projiceringsoverfladen, hurtigt skifte mellem indhold – fx mellem musik og navigation. Den viser alle de funktioner og apps, der er aktive i bilen. Ikoner lyser op for hver af de forskellige menuer.
MMI touchless response er placeret i den indvendige beklædning nær dørudsnittet. Når føreren tager kontrol over bilen og sidder tæt på rattet, kan vedkommende bruge systemets drejering og knapper til at vælge forskellige funktionsmenuer. I autonom indstilling² og med forsæderne rykket tilbage bruges en kombination af eye tracking og bevægelsesstyring.
Ved at følge synsfeltet kan en sensor, som er rettet mod øjet, afgøre, hvornår styreenheden skal aktiveres. Personerne i bilen kan betjene systemet udelukkende med håndbevægelser uden at læne sig frem eller røre ved noget. Uanset betjeningsmetoden – eye tracking, bevægelses- eller stemmestyring, håndskrevet input eller berøring – Audi grandsphere concept tilpasser sig til brugeren og lærer vedkommendes præferencer og ofte benyttede menuer at kende. Det betyder, at bilen ikke kun kan udføre elementære kommandoer, men også kan komme med individualiserede forslag.
Mærkets Audi signatur-singleframe, som er placeret bag en gennemsigtig afdækning, er belyst indefra.
Mærkets Audi signatur-singleframe, som er placeret bag en gennemsigtig afdækning, er belyst indefra.
Audi grandsphere concept giver også et indblik i en ny fortolkning af Audi mærkets look. Audi signatur-singleframe-grillen, som er placeret bag en gennemsigtig afdækning, er udformet som en flad sekskant, hvor de indvendige overflader er indirekte belyst oppefra, når bilen kører. Det skaber en iøjnefaldende og meget skulpturel effekt. Øverst på singleframe-grillen henviser forlygteenhederne til mærkelogoet med sine fire ringe. Ved at forstørre og isolere det område, hvor to af de fire Audi ringe mødes, bliver der plads til en pupil og med den en markant digital lyssignatur. Alt efter trafiksituationen kan forlygternes størrelse justeres, så de fx kan bruges som dagskørelys. Et andet kendetegn for Audis lysteknologi er brugen af samme grafik i baglygterne.
Med taglinjens dynamiske bue følger Audi grandsphere Audi Sportback-traditionen.
Med taglinjens dynamiske bue følger Audi grandsphere Audi Sportback-traditionen.