Konceptbiler som fx Audi A6 Avant e-tron concept viser, hvordan morgendagens mobilitet kunne se ud. Her kan du se mere om Audi A6 e-tron concept¹ – endnu en forløber for den nye æra.
Audi præsenterer den fuldelektriske Audi A6 Avant e-tron concept som et smugkig på den nærmeste fremtid – den perfekte symbiose af form og funktion.
Konvekse og konkave konturer kombineres elegant i designet af den fuldelektriske Audi A6 Avant e-tron concept.
Konvekse og konkave konturer kombineres elegant i designet af den fuldelektriske Audi A6 Avant e-tron concept.
Den fuldelektriske Audi A6 Avant e-tron concept er den nye forløber for den kommende eldrevne Audi A6-familie. Mens den version af Audi A6 e-tron concept, som blev præsenteret i 2021, var en Sportback, er denne konceptbil en Avant. Og som navnet antyder er der primært fokus på funktionalitet i dagligdagen samlet i en elegant helhed.
Mens designet af Audi A6 Avant e-tron concept vidner om, at den er en del af den succesfulde Audi A6-modelrække, viser den også, hvordan modellen kan tage springet ind i e-tron-æraen. Det er tydeligt i detaljer som den gennemgående lysstribe bagpå og den store lukkede singleframe-grill, som nederst er flankeret af luftindtag tæt ved jorden, der afkøler drivlinjen, batteriet og bremserne.
Designet går bort fra de hårde kanter, og i stedet er der en perfekt overgang mellem skyggerne fra de konvekse og konkave konturer på Audi A6 Avant e-tron concept. Kombinationen af 22” hjul, korte overhæng, en lav kabine og en bred Avant-tagbue giver bilen en sportslig fremtoning og fornemmelse. Som led i bilens signatur forløber den flade tagbue med vinklede D-stolper ned til bagenden. I stil med Audi A6 Sportback e-tron concept, som har samme størrelse, er denne konceptbil 4,96 m lang, 1,96 m bred og 1,44 m høj, hvilket placerer bilen i luksusklassen.
Audi A6 Avant e-tron concept har en strømlinet form, som er blevet testet i vindtunnelen. Faktisk er elegance kun en del af det, der skabes af bilens attraktive atletiske proportioner og linjer, der kulminerer med Avant-signaturformen bagest. Formerne giver også en luftmodstandskoefficient på 0,24 – kun to hundrededele mere end Sportback på trods af den høje taglinje, som kendetegner Avant-modellerne. Den lave luftmodstand reducerer energiforbruget, hvilket har en positiv indvirkning på rækkevidden.
Med luftindtagene nederst afkøler den lukke singleframe-grill ikke blot drivlinje, batteri og bremse, men den er også…
... lige så meget en e-tron-designsignatur som den gennemgående lysstribe bagpå med digital OLED-teknologi.
Med luftindtagene nederst afkøler den lukke singleframe-grill ikke blot drivlinje, batteri og bremse, men den er også…
... lige så meget en e-tron-designsignatur som den gennemgående lysstribe bagpå med digital OLED-teknologi.
Et sort indlæg mellem hjulkasserne og over sideskørtet på Audi A6 Avant e-tron concept fremhæver batteriets placering.
Et sort indlæg mellem hjulkasserne og over sideskørtet på Audi A6 Avant e-tron concept fremhæver batteriets placering.
Som modsvar på det varme emne inden for elektrisk mobilitet giver Audi A6 Avant e-tron concept et hint om fremtidens muligheder for elektrisk rækkevidde for fremtidens produktionsmodeller. Alt efter drivlinje og modelvariant vil en produktionsversion af Audi A6 Avant e-tron concept i fremtiden kunne levere en rækkevidde på over 700 km (i henhold til WLTP-standarden). Audi A6 Avant e-tron concept har et 800-volts system og en opladningskapacitet på op til 270 kW. Disse lovende værdier er mulige takket være den nye Premium Platform Electric (PPE). Mellem akslerne udgør et skalerbart batterimodul, som kan tilpasses til motorbehovet, det centrale punkt i denne fremtidsorienterede løsning, som Audi A6 Avant e-tron concept også er baseret på. Takket være den variable størrelse kan modeller med lavere ydelse udstyres med et mindre og lettere batteri. Og ved at gøre brug af hele bilens bund opnår man en relativt flad konstruktion af batteriet. Det er ikke kun vigtigt for biler med en dynamisk karakter, men giver også mulighed for quattro-firehjulstræk. Udvendigt fremhæver et sort indlæg batteriets placering over skørtet, som forbinder hjulkasserne.
Med de korte overhæng, den flade kabine og brede Avant-tagbue fremstår konceptbilen i sportslig stil.
De digitale Matrix-LED-forlygter på Audi A6 Avant e-tron concept¹ kan bruges til projektioner.
Med de korte overhæng, den flade kabine og brede Avant-tagbue fremstår konceptbilen i sportslig stil.
De digitale Matrix-LED-forlygter på Audi A6 Avant e-tron concept¹ kan bruges til projektioner.
Digital Matrix-LED- og OLED-teknologi er ikke blot kompakte i størrelse, men de giver også både forlygter og baglygter et særdeles klart lys og multifunktionelle features inklusive individualiserbare lyssignaturer. Takket være tre LED-projektorer i høj opløsning på karrosseriet kan bilen projicere lysanimationer ned på jorden, der kan fungere som velkomsthilsen eller som advarselssymboler for andre trafikanter. Yderligere fire LED-projektorer i høj opløsning på bilens hjørner fungerer som blinklys. Hvis Audi A6 Avant e-tron concept fx parkeres foran en mur under opladning, kan fører og passagerer bruge tiden på at spille et videospil, som projiceres op på muren af de digitale Matrix-LED-forlygter. På konceptbilens bagende er en ny generation af digitale OLED-elementer integreret i den gennemgående lysstribe, hvor de fungerer som et display med individualiserbare lyssignaturer og dynamiske lysanimationer. De digitale OLED-elementers tredimensionelle karakter skaber lysanimationer med imponerende rumlige effekter.