Aarhus-musikfestivalen NorthSide har ikke kun den urbane musikscene i fokus, når det tre dage lange show brages af hvert år i starten af juni. Et udpræget fokus på rammerne ift. en bæredygtig afvikling er blevet en lige så vigtig ambition som musikken for festivalen.
Audi har et samarbejde med NorthSide, der omfatter elektrisk mobilitet til kunstnere og VIP’s på festivalen. Audi har i alt 10 e-tron modeller kørerende i forbindelse med NorthSide. Musikfestivalen NorthSide blæste ud over scenekanten for første gang i 2010 og har gennem årene stødt kæmpet sig op gennem hierarkiet af europæiske festivaler til en status som ”the place to be”, hvis man er til fejring af den urbane musik, diversitet, design, arkitektur, den skandinaviske følelse og sidst, men ikke mindst, et stålsat fokus og branchens ubetingede front-runner, når det kommer til bæredygtighed. Vi har mødt Martin Thim, der er Sustainability Manager og ansvarlig for festivalens bæredygtige principper, der er ret vidtrækkende.
Hvorfor al den fokus på bæredygtighed. Er det ikke musikken, folk kommer for?
Det er helt sikkert musikken, som vores gæster køber billet til, ingen tvivl om det. Men vi vil gerne skabe fremtidens musikfestival, hvor også vores branche kan leve op til f.eks. Parisaftalen. Her har vi som alle andre brancher en forpligtelse, og vi vil med NorthSide gerne gå foran og vise vejen.
Vi mener faktisk, at vores fokus på bæredygtighed er med til at udvikle og positionere NorthSide som en luksusfestival, hvor du ud over den gode musikoplevelse også får en masse ekstra. Alt fra mad & drikke, til arkitekturen, toiletforholdene, affaldssortering og omgivelserne er bare lige lidt bedre kvalitet.
Er det mere besværligt, bekosteligt eller på anden vis anderledes at afvikle en festival efter jeres principper om bæredygtighed ift. en ”almindelig festival”?
Både ja og nej. Det er altid forbundet med læring og forandring, når man skal gøre ting på en ny måde. Så det kommer lidt an på, hvad vi snakker om, for vi arbejder med mange områder. På den ene side gør det ikke den store forskel, om strømmen kommer fra diesel-generatorer eller elnettet, men det er klart, at der er nogle investeringer forbundet med det. Det er heller ikke mere besværligt at lave økologisk og plantebaseret mad, når man lige har lært det. Hele affaldssorteringen og håndteringen var super besværlig de første år, men nu er systemerne ved at være på plads.
Det er jo det samme i jeres verden. Der har jo været utroligt meget skepsis omkring elbiler, men i Norge er 80% af alle nye biler nu elbiler og det går jo kun en vej. Jeg plejer at sammenligne det med dengang, de første biler kørte fra fabrikkerne i USA for hundrede år siden. Når de kom til den første nye by, kunne de altså ikke få benzin på bilen, men kun vand og hø.
Omstilling tager tid.
Der er sikkert mange eksempler, men hvis du skulle nævne tre tiltag, som du er særlig stolt af, hvad kunne det så være?
Det er faktisk lidt svært, for på den ene side er jeg naturligvis stolt af at være del af en organisation, som turde gå plantebaseret, til trods for, at vi var helt klar over, hvad det ville give af reaktioner. Men vi skabte en dialog i hele samfundet med den beslutning, og det viser, hvad kultur kan.
At vi er sluppet af med diesel-generatorerne til at producere vores strøm har nedsat vores CO2 mere end noget andet initiativ og giver os nu en masse nye muligheder for eldrevne køretøjer og meget andet.
En mindre kendt ting er, at vi er blevet rigtigt dygtige til at bygge på en måde, så vi kan bruge tingene igen og igen. Vi har egen intern arkitekt, tømrere, lager og værksted, hvor vi producerer alle de her ting, man ser ude på pladsen.
Kan du løfte sløret for nogle af de ting, du drømmer om at implementere på fremtidens NorthSide festivaler?
Nu vil vi jo helst ikke røbe alt for meget, så det bliver nok lidt et politiker-svar det her. Men i forlængelse af vores snak om data, så peger alt i retning af, at data og CO2-analyser osv. bliver mere og mere automatiserede, hvilket jeg er stor tilhænger af, for der er jo egentlig ikke mange af os, som laver musikfestivaler, der drømmer om at bruge vores tid i Excel-ark.
Transportsektoren er jo virkelig spændende og mobilitet i det hele taget. Jeg drømmer da om den dag, hvor vi ikke længere har benzin- og diesel-køretøjer forbundet med det at lave festival. Her er den tunge trafik selvfølgelig den største udfordring, men udviklingen går hurtigt nu.
Mon ikke vi har et par andre ting i ærmet, men dem må vi vente lidt med at fortælle om.