Elektrificerende lyd > Teknologi > Audi
Audi Teknologi
Elektrificerende lyd

Elektrificerende lyd

Audis lydingeniører Rudolf Halbmeir og Stephan Gsell har udviklet lyden til Audi e-tron GT quattro-modellen. Vi tager et kig bag kulisserne og udforsker den kreative proces, inspirationskilderne og udfordringerne.

Tekst: AUDI AG - Billeder: AUDI AG Læsetid: 5 min.

Lydbølge af Audi e-Sound

Lyd er en integreret del af vores liv og allestedsnærværende i vores daglige aktiviteter. Og derfor har den mange former – til tider en blid raslen af vinden i trætoppene og andre gange storbyens liv og røre. Det kunne være regnen, som trommer sin egen melodi på en rude, eller publikums heftige blanding af voldsom applaus og fansang på et stadion. Lyd kan sætte gang i følelserne og genkalde minder. Og den fungerer altid som en markant og unik identificerende faktor. Det gælder især for vores mobilitetsløsninger.

Lyden fra vores mobilitet forandrer sig fundamentalt

Som lydingeniører hos Audi har Rudolf Halbmeir og Stephan Gsell ikke bare et fantastisk øre, men også masser af erfaring. Rudolf Halbmeir har designet billyde i næsten 20 år. Med skiftet til elektrisk mobilitet har fundamentet for dette arbejde forandret sig. Halbmeir forklarer: “I mine første 9 år hos Audi havde jeg primært fokus på at gøre biler med forbrændingsmotorer mere støjsvage. Så spurgte min daværende leder mig, om jeg ville være interesseret i at skabe lyde til eldrevne modeller.” Stephan Gsell blev en del af teamet for næsten 5 år siden. I begyndelsen fik han også til opgave at gøre bilerne mere støjsvage, indtil den første Audi hybridmodel kom frem og ændrede det hele.

I dag har de to ansvaret for at give Audi e-tron-modellerne deres lydsignatur. Det kræver ikke kun, at man tager hensyn til lovmæssige krav, men også til bilens unikke karakter. Det er ingen nem opgave. Som Rudolf Halbmeir forklarer: “At skulle leve op til så mange krav er noget af en balancegang. Men det er naturligvis vigtigt, at lyden ikke belaster øret. For selv de bedste forslag passer ikke nødvendigvis til den pågældende bil.” Når man søger efter den perfekte Audi lyd, så kan inspirationen komme mange steder fra.

En bils lyd er på mange måder ligesom musik. På linje med en kendingsmelodi så skal der være noget, der fanger øret.

Rudolf Halbmeir

Audi lydingeniør Rudolf Halbmeir

Selv ting fra hverdagen kan være en inspirationskilde

”En bils lyd er på mange måder ligesom musik. På linje med en kendingsmelodi så skal der være noget, der fanger øret – en iørefaldende melodi, som man genkender med det samme. I min søgen efter signaturlyden til Audi e-tron GT quattro-modellen vendte jeg alle sten, og jeg forsøgte alt lige fra violin over elektrisk guitar til den australske didgeridoo. Men der var ikke noget af det, som føltes rigtigt. Så jeg begyndte at eksperimentere med objekter fra hverdagen, og så fandt jeg endelig det, jeg var på udkig efter. Jeg satte en ventilator op foran en åbning i den ene ende af et cylindrisk objekt og lyttede til, hvad der kom ud i den anden ende. Det var en meget speciel, dyb dunken. Jeg vidste med det samme, at jeg havde fundet min basislyd,” husker Halbmeir.

At finde på basislyden er et vigtigt første skridt i udviklingen af en bils lyd, men det slutter ikke her. Man har også brug for gradationer: Lave frekvenser fremkalder selvsikker styrke, mellem frekvenser udtrykker sportslighed og adræthed. Høje frekvenser giver derimod en vis gnist og passer godt til en elbils elektriske lydbillede.

En formålsbestemt software til udvikling af Audi e-tron-modellernes lyd

For at finde frem til de finere detaljer brugte de to både deres ingeniørevner i Audis lydlaboratorium og ved computerne på kontoret. Et af deres værktøjer er et formålsbestemt program med paralleller til kommerciel software til skabelse af musik. ”Da vi begyndte på udviklingen af lyden til Audis elektriske modeller, var der desværre ingen kommerciel software på markedet, som kunne give os det, vi havde brug for. Så i stedet for at sidde på hænderne, så programmerede vi vores egen,” forklarer Stephan Gsell.

Ved hjælp af dette tekniske værktøj har Halbmeir og Gsell hele tiden kunnet finpudse strukturen af frekvenserne. Til sidst var resultatet et velpoleret udvalg på 32 toner. De dækker skalaen fra blandt andet efterredigerede synthesizerlyde over lyde, som minder om en trådløs skruetrækker, til optagelser af en modelhelikopter. Plastikrøret var naturligvis med i repertoiret – endda i flere variationer over et tema. ”Takket være algoritmen, som på varieret vis mikser og vægter individuelle toner, så bliver vores lyd altid skabt på ny. Til trods for en række paralleller med musikkompositioner, så er der også forskelle, som fx udeladelsen af en tydelig begyndelse, midte og afslutning,” tilføjer Gsell. ”Det er i stedet en vedvarende lyd. Audi e-tron GT quattro skal lyde godt i alle kørselssituationer. Og derudover skal den være kraftfuld og fascinerende.”

Takket være algoritmen, som på varieret vis mikser og vægter individuelle toner, så bliver vores lyd altid skabt på ny.

Stephan Gsell

Audi sound engineer Stephan Gsell

Audi e-tron GT-modellens forskellige lydoptioner

I henhold til bestemmelserne i lovgivningen er Audi e-tron GT quattro udstyret med et passende akustisk biladvarselssystem (AVAS). I EU og Kina er det et krav ved hastigheder op til 20 km/h, mens kravet går op til 32 km/h i USA. Den hørbare, udvendige advarsel sikrer, at fodgængere bliver gjort opmærksom på, når en bil nærmer sig i bytrafikken. Omfanget af lyde, som Audi e-tron GT quattro producerer, går dog langt ud over AVAS-bestemmelserne.

Udvendig lyd afspilles via en højttaler ved bilens front. Hvis man vælger e-tron soundpakken, får man endnu en højttaler bagi plus to i kabinen, som sidder i bagdørene. Rudolf Halbmeir siger følgende om Gran Turismoens lyd: ”Vi har bevidst undladt at efterligne forbrændingsmotorer og rumskibe i science fiction-film. I stedet byder Audi e-tron GT quattro på en sportslig, fuldgyldig rumlen, som oser af premiumkvalitet. Og det gør den meget markant. Det er en sammensætning af velkendte lydmønstre og nye, futuristiske elementer.”

Både den indvendige og den udvendige lyd reguleres af styremoduler. De to styreenheder remikser hele tiden soundtracket til Audi e-tron GT quattro afhængigt af faktorer som hastighed og speederens placering. Justeringer i henhold til kørselssituationen foretages i realtid. Køreprogrammerne spiller også en rolle. Ved hjælp af Audi drive select1-køredynamiksystemet, som er standardudstyr, kan lydkarakteristikken tilpasses i flere trin. Man kan vælge mellem tre indstillinger – efficiency, comfort og dynamic. Så føreren kan selv vælge soundtracket til sin fuldelektriske Gran Turismo.

Når indstillingen efficiency er valgt, er bilen begrænset kun til AVAS-advarselslyden. Men hvis man skifter til indstillingen comfort, så kommer den bagerste udvendige højttaler i spil, så den udvendige lyd bliver mere fyldig. Denne symfoni ledsager bilen til op over 200 km/h. I indstillingen dynamic toppes den udvendige lyd op med et akkompagnement i kabinen. Det betyder, at Audi e-tron GT quattro er mærkets første eldrevne model, hvor man selv kan vælge bilens lyd – uanset om det skal være en stille summen fra elmotoren eller et kraftfuldt lydbillede. For det er jo ikke kun lyden, der har mange facetter. Det har de fire ringes individualiseringsmuligheder også.

Components of the exterior sound
Components of the interior sound
 
Audi e-tron GT quattro

Udforsk Audi e-tron GT quattro

Ud over den fortryllende lyd er Audi e-tron GT quattro også spækket med masser af andre highlights. Se mere om dens progressive design og kraftfulde dynamik.