Lys som kommunikationsmiddel > Teknologi > Audi
Audi Teknologi
Lys som kommunikationsmiddel

Lys som kommunikationsmiddel

Audi Q4 e-trons nye digitale dagskørelys kan individualiseres og vise dynamiske lyssekvenser, der kommunikerer med dem, der ser det.

Tekst: Bernd Zerelles - Billeder: Dirk Bruniecki Læsetid: 5 min.

César Muntada, Head of Light Design hos Audi

César Muntada sætter sig på hug og kigger direkte ind i Audi Q4 e-trons forlygte. Det virker virkelig som om, at de to kigger hinanden i øjnene: ”Mennesker kigger jo altid hinanden i øjnene først, når de mødes. Og det er den samme relation, vi gerne vil fremme mellem bilen og tilskueren. Forlygtedesignet skal fremme lysten til dialog: Jeg ser noget, og jeg vil gerne vide mere om det.” César Muntada, som er chef for lysdesign hos Audi, ønsker at vække følelser gennem denne relation. ”Meningsfuldhed, en følelse af opdagelse, perspektiv – hver gang vi udvikler noget hos Audi, har vi altid fokus på mennesker. Vi ønsker at nå ind til mennesker med designet og funktionaliteten af lyset på bilen.” Vi er i Ingolstadt, hvor vi besøger fabrikken for at tale om fremtiden for lys hos Audi – og den nye Audi Q4 e-tron.

César Muntada kigger på forlygterne på Audi Q4 e-tron.
Audi Q4 e-tron set forfra.

Vi ønsker at nå ind til mennesker med lyset.

César Muntada

Lyssignaturer, der matcher bilens – og førerens – karakter

Men hvordan skaber Audi Q4 e-tron denne relation mellem til og tilskuer? Ved at byde føreren velkommen med en dynamisk lyssekvens. Den er også den første Audi, som giver førerne mulighed for at udtrykke sig individuelt via bilens lys. Det digitale dagskørelys (inkluderet i Matrix-LED-forlygterne som ekstraudstyr) giver mulighed for at vælge forskellige dagskørelyssignaturer, der ikke bare matcher bilens design, men også den enkelte kunde og dennes karakter. Kunderne kan endda skifte signatur hver dag via bilens MMI-system, hvis de ønsker det.

”Enhver signatur skal have sit eget tydelige og unikke look”, siger Thomas Bühner, som er den ansvarlige for udvendig styling og har designet forlygterne og baglygterne på Audi Q4 e-tron. ”Jeg er meget spændt på at se hvilken digital lyssignatur, vi kommer til at se mest i dagligdagen. For kundernes valg giver jo direkte feedback på vores design.” Bühner havde stor kreativ frihed, da han designede forlygterne. Den midterste stribe i dagskørelyset giver i sig selv altid lys nok til at overholde de lysværdier, som loven foreskriver. Det betød, at designeren kunne integrere alle de omgivende lyssegmenter i designet for at skabe et koncept med en overordnet sammenhæng.

Audi designer Thomas Bühner.
Stålpanel brugt i forlygten på Audi Q4 e-tron.

Til den digitale styling af dagskørelyset anvendes individuelle lyssegmenter, men et 0,5 mm tyndt panel i rustfrit stål spiller også en vigtig rolle i forlygterne på Audi Q4 e-tron. Designer Bühner: ”Alting skal fremstå helt præcist, når man kigger på det tæt på. Når det er sagt, så er forlygternes lyselementer relativt brede blokke, der virkede for store for os. Så vi var nødt til at finde på noget, som kunne få dem til at se mere strømlinede ud. Og det er her, panelet i børstet rustfrit stål kommer ind i billedet. Det er første gang, et andet materiale end plastik bliver brugt. Elementet deler forgrunden op i sektioner, selv om baggrunden forbliver uændret. Det får lyselementerne til at fremstå meget mere elegante og præcist definerede. De tynde sider på panelet i rustfrit stål er den eneste måde, hvorpå designets fine fremtoning kan forstærkes.”

Forlygten på Audi Q4 e-tron

LED’erne i lyselementet modtager impulser, der kun varer i millisekunder

På baggrund af fremskridtene i lysdesign i den moderne, digitale tidsalder er det kun naturligt, at de individuelle lysmoduler styres separat elektronisk, så de kan lyse på en præcist defineret måde. Det skyldes udviklerne af lysfunktionerne hos Audis tekniske udviklingsdivision. Når det gælder Audi Q4 e-tron, har Tanja Kammann udviklet den dynamiske coming home-/leaving home-sekvens og de digitale lyssignaturer, og Thomas Gensberger har udviklet alle de standardmæssige udvendige lysfunktioner.

En Audi medarbejder holder en sektion af baglygten på Audi Q4 e-tron.

Deres opgave er at gøre Audi designteamets visuelle idéer til teknisk virkelighed – at designe en software, så forlygter og baglygter lyser præcist i henhold til visionen for den dynamiske lysfrekvens og på præcis det rigtige tidspunkt. ”Vi angiver i datasættet, hvor kraftigt de individuelle segmenter lyser, og vi fastlægger hvilke LED’er i lyselementet, der aktiveres og i hvor mange millisekunder. Når det gælder individualisering, programmerer vi LED-segmenterne på en sådan måde, at der skabes forskellige lyssignaturer”, fortæller Kammann.

Elektronik- og it-tekniker Gensberger tilføjer: ”Audi står naturligvis for perfekt oplyste veje. I Q4 e-trons forlygter anvendes LED-lys til nærlyset og Matrix-LED-lys til fjernlyset.” I baglygterne, der enkelt sagt er synlige oplyste overflader, bruger Audis ingeniører også LED-teknologi. Med inspiration fra elegante dirigentsekvenser har baglygterne de fire ringe i en rød lyssignatur som en central detalje.

Audi medarbejder Tanja Kammann.
Thomas Gensberger, Audi Elektronik- og it-tekniker, står i sit udviklingslab.

Bilens lys skal kommunikere tydeligt

For Stephan Berlitz, som er chef for lysinnovationer/-funktioner i Audis tekniske udviklingsdivision, er det præcis disse baglygteoverflader, der har størst potentiale i fremtiden. ”Fx er OLED-teknologien, som vi allerede bruger i andre produktionsmodeller, dejligt homogen. Men vi tænker fremad. Bilens lys kan fungere som et display med fokus på kommunikation – kommunikation, som opfattes hurtigt.”

Berlitz bevæger hænderne over Light Urban Experience-modellen – en abstrakt bil med et tag, der fungerer som en 3D-skærm til projiceringer indefra. De kloge hoveder hos Audi bruger dette lys til at afprøve nye idéer. Hvordan kan lys, der fungerer som et display, kommunikere som et human-machine-interface – ikke kun med føreren, men frem for alt med omverdenen? Hvis Berlitz holder hænderne for tæt på bilens overflade, ændres farven fra grøn til rød. Hvis han bevæger hænderne omkring formen, følger lyseffekterne hans bevægelser.

Berlitz ser store muligheder i at kommunikere med lys: ”I dag har vores biler allerede højtydende computere, der er forbundet med omverdenen. Hvordan kan vi i fremtiden bruge denne opkobling til at tilbyde innovative lysfeatures? Man kan forestille sig mange muligheder i fremtiden: fx signaler til andre køretøjer via displays bagpå, hvis der er fare forude. Projicering af den blinde vinkel på asfalten, så cyklister kan set det. Signaler med advarsler til fodgængere, der går rundt og kigger på deres smartphones, ved at projicere bilens form på vejen.”

Stephan Berlitz

Lys bliver til et display til kommunikation.

Stephan Berlitz

Hos Audi arbejder teknikere og designere sammen om at skabe fremtidens lys. César Muntada deler Stephan Berlitz’ vision: ”Vores mål er at skabe en bedre verden. Vores fremtid bliver mere og mere kompleks. Derfor bliver kommunikation mere og mere vigtig for at sikre, at vi forstår hinanden bedre. Vi har brug for en form for lyssprog på bilerne, som skal være intuitivt, meget enkelt og forståeligt i hele verden. Reducere kompleksiteten, øge klarheden, formidle kommunikation. Det er vejen frem.”

César Muntada
César Muntada
 
Audi Q4 e-tron set forfra

Udforsk Audi Q4 e-tron

Fuldelektrisk kørsel, progressivt design, imponerende pladsfornemmelse – det er Audi Q4 e-tron.