Alt om quattro firehjulstrækket > Teknologi > Audi
Audi Teknologi
Alt om quattro firehjulstrækket

Mere køreglæde og mere vejgreb med quattro

Princippet med de fire trækkende hjul er et af mærkets bærende elementer – og har været det i over 40 år. Siden Ur-quattroens debut på biludstillingen i Genève i 1980 har Audi produceret næsten 11 millioner biler med quattro-firehjulstræk og konstant videreudviklet firehjulstræk-teknologien.

Tekst: Audi Danmark - Billeder: AUDI AG Læsetid: 5 min.

Audi SQ5

Varianterne af det mekaniske quattro-firehjulstræk

quattro-teknologien fra Audi findes i flere varianter og er tilpasset præcist til den pågældende biltype. Et fællestræk i alle modeller er dog samarbejdet med torque vectoring – en funktion i ESC-stabilitetskontrollen, som understøtter køreegenskaberne i det køredynamiske grænseområde via lette bremseindgreb.

Torque vectoring er både effektiv, præcis og kraftfuld

Princippet bag et firehjulstræk med torque vectoring, sikrer at basisfordelingen af trækkraften er 60 % til bagakslen, 40 % til forakslen - hvilket giver eminent vejgreb og gode køreegenskaber. Hvis den ene aksel mister vejgreb, kan op til 85 % af trækkraften overføres til bagakslen og op til 70 % til forakslen. Torque vectoring gør det muligt at overføre trækkraften til hvert enkelt hjul.

Eksteriør RS5
Dynamisk køreoplevelse.

Bilen drejer endnu mere spontant og direkte ind i svinget og holder retningsstabiliteten i markant længere tid.

Den elektriske quattro æra

Med e-tron og e-tron Sportback trådte Audi i 2019 ind i tidsalderen for bæredygtig elektrisk mobilitet – og ind i æraen for elektrisk firehjulstræk. I begge SUV-modeller drives både for- og bagakslen af elmotorer. Undervogns- og drivlinjestyreenhederne er koblet tæt sammen og regulerer den optimale fordeling af trækkraften mellem sig – permanent, fuldt variabelt og i løbet af nogle få brøkdele af et sekund.

For at opnå endnu mere sportslig dynamik har Audi udviklet quattro med sportsdifferentiale. Sportsdifferentialet er særligt effektivt under kørsel i sving. Det fordeler aktivt trækkraften mellem baghjulene. Det giver markant mere køreglæde.

Audi RS 7 Sportback i blå
Anti-spin.

Torque vectoring giver ekstra styremoment og forhindrer, at hjulene spinder.

Audi SQ8 Sportback e-tron

Udforsk Audi SQ8 Sportback e-tron

Ud over det fortryllende design er Audi SQ8 Sportback e-tron spækket med masser af andre highlights. Se mere om dens kraftfulde dynamik og gode køreegenskaber.