Princippet med de fire trækkende hjul er et af mærkets bærende elementer – og har været det i over 40 år. Siden Ur-quattroens debut på biludstillingen i Genève i 1980 har Audi produceret næsten 11 millioner biler med quattro-firehjulstræk og konstant videreudviklet firehjulstræk-teknologien.
quattro-teknologien fra Audi findes i flere varianter og er tilpasset præcist til den pågældende biltype. Et fællestræk i alle modeller er dog samarbejdet med torque vectoring – en funktion i ESC-stabilitetskontrollen, som understøtter køreegenskaberne i det køredynamiske grænseområde via lette bremseindgreb.
Princippet bag et firehjulstræk med torque vectoring, sikrer at basisfordelingen af trækkraften er 60 % til bagakslen, 40 % til forakslen - hvilket giver eminent vejgreb og gode køreegenskaber. Hvis den ene aksel mister vejgreb, kan op til 85 % af trækkraften overføres til bagakslen og op til 70 % til forakslen. Torque vectoring gør det muligt at overføre trækkraften til hvert enkelt hjul.
Med e-tron og e-tron Sportback trådte Audi i 2019 ind i tidsalderen for bæredygtig elektrisk mobilitet – og ind i æraen for elektrisk firehjulstræk. I begge SUV-modeller drives både for- og bagakslen af elmotorer. Undervogns- og drivlinjestyreenhederne er koblet tæt sammen og regulerer den optimale fordeling af trækkraften mellem sig – permanent, fuldt variabelt og i løbet af nogle få brøkdele af et sekund.
For at opnå endnu mere sportslig dynamik har Audi udviklet quattro med sportsdifferentiale. Sportsdifferentialet er særligt effektivt under kørsel i sving. Det fordeler aktivt trækkraften mellem baghjulene. Det giver markant mere køreglæde.