Audi SQ8 Sportback e-tron er bilen til en aktiv livsstil: dynamisk Sportback-design, tre elektriske motorer for enestående dynamik og momentvektoring med aktiv momentfordeling på bagakslen.
Sportslig, passioneret, elegant: Audis fjerde Sphere-konceptbil er en omskiftelig crossover-coupé med quattro-teknologi og et innovativt betjeningskoncept.
Audi activesphere concept har en sportslig elegant Sportback-karrosseriform med en bagende, som er typisk for en Audi coupé og en flad kabine. Store 22” fælge og en imponerende frihøjde samt en dynamisk taglinje giver bilen markant sportslige proportioner.
Audi activesphere concept har en sportslig elegant Sportback-karrosseriform med en bagende, som er typisk for en Audi coupé og en flad kabine. Store 22” fælge og en imponerende frihøjde samt en dynamisk taglinje giver bilen markant sportslige proportioner.
Efter de tre konceptbiler Audi skysphere concept (roadster), Audi grandsphere concept (limousine) og Audi urbansphere concept (space concept) præsenterer Audi nu Audi activesphere concept, som er mærkets fjerde fuldelektriske Sphere-konceptbil, der viser mærkets tanker om fremtidens mobilitet – i dette tilfælde skræddersyet til en aktiv livsstil.
Som alle Sphere-konceptbiler giver Audi activesphere concept førerne mulighed for selv at køre aktivt ved at bruge rattet og pedalerne, men bilen kan også køre automatiseret i passende terræn.
En stor del af Audi activesphere concept er karakteriseret af store glasflader, der skaber en forbindelse mellem interiøret og omgivelserne omkring bilen. Fx er det ikke kun coupétaget, som består af glas. For første gang er Audis singleframe-signaturgrill også helt gennemsigtig. Desuden giver tilbagetrukne glasflader nederst på dørene også enestående udsyn især ved offroadkørsel, så verdenen udenfor og kabinen fremstår som en helhed.
Glasfladerne udgør en væsentlig del af bilens karrosseri, så verdenen udenfor og interiøret ikke bliver adskilt.
Glasfladerne udgør en væsentlig del af bilens karrosseri, så verdenen udenfor og interiøret ikke bliver adskilt.
Audis singleframe-signaturgrill er også gennemsigtig på Audi activesphere concept.
Den gennemsigtige singleframe giver personerne i bilen uforstyrret udsyn over vejen forude.
Audis singleframe-signaturgrill er også gennemsigtig på Audi activesphere concept.
Den gennemsigtige singleframe giver personerne i bilen uforstyrret udsyn over vejen forude.
Bagenden på den elegant kurvede luksuscoupé tager hensyn til kundernes aktive livsstil. Sportback-bagenden kan omdannes til et åbent lad. I den forbindelse forskydes bagruden, så den næsten flugter med loftet på Audi activesphere concept, og det nederste lodrette element på bagenden foldes ud horisontalt og danner et pickup-lad til transport af cykler (holdere er allerede integreret), boards eller andet sportsudstyr.
I pickup-konfigurationen er kabinen lukket med et glaspanel bag bagsæderne, som beskytter mod vind og vejr. De fire rummelige sæder i kabinen påvirkes naturligvis ikke af denne transformation.
Sportback-silhuettens elegance og sportslighed bibeholdes i denne transformation, men også når du transporterer ski, fordi bilen er udstyret med en indklappelig skiholder. Den er integreret, så den flugter midt på loftet, så den stort set er usynlig. For nemt at kunne læsse dine ski på kan den flyttes til det nederste område bagi og løftes hen over taget, så den er klar til transport.
Når sportbacken transformeres til active back, bliver cykelholderne synlige på ladet, så du kan transportere elmountainbikes.
Når sportbacken transformeres til active back, bliver cykelholderne synlige på ladet, så du kan transportere elmountainbikes.
Med 2,97 m er akselafstanden stor, og det giver personerne i bilen masser af benplads i kabinen.
Med 2,97 m er akselafstanden stor, og det giver personerne i bilen masser af benplads i kabinen.
Når Audi activesphere concept skifter til offroad-indstilling, øges frihøjden på 208 mm med 40 mm. Desuden hæves de vertikale lameller i metaldekoren på fronten, bagenden og på siderne under dørene for også at afspejle offroad-brugen i designet.
Naturligvis viser Audi activesphere concept ikke kun sine offroad-egenskaber i designet. Den er også udstyret med elektronisk reguleret Audi quattro-firehjulstræk. En elmotor på både forakslen og bagakslen leverer en samlet ydelse på 442 hk og et drejningsmoment på 720 Nm, som er tilgængeligt fra første sekund af køreturen, som det er typisk for elbiler.
De to elmotorer forsynes med strøm fra drivbatteriet, som er placeret mellem de to aksler og leverer ca. 100 kWh strøm. Med 800-volts-opladningsteknologien i Audi activesphere concept kan batteriet oplades ved lynopladere med en effekt på op til 270 kW.
Hjulene på Audi activesphere concept understreger også quattro-præstationerne: bevægelige segmenter, der er lukkede med henblik på effektiv aerodynamik ved kørsel på vej, åbnes for at give ventilation ved offroad-brug.
I offroad-indstillingen hæves de vertikale lameller i metaldekoren på fronten, bagenden og på siderne under dørene. Det øger frihøjden med 40 mm.
Betjeningselementer og indhold vises kontekstafhængigt i mixed reality-brillerne. Systemet registrerer interessen og aktiverer den pågældende funktion.
I offroad-indstillingen hæves de vertikale lameller i metaldekoren på fronten, bagenden og på siderne under dørene. Det øger frihøjden med 40 mm.
Betjeningselementer og indhold vises kontekstafhængigt i mixed reality-brillerne. Systemet registrerer interessen og aktiverer den pågældende funktion.
Ved hjælp af mixed reality-briller kan brugerne få adgang til og interagere med virtuelle betjeningselementer og virtuelt indhold. Disse vises kontekstafhængigt og efter behov i brillerne – hvis brugerne fokuserer på de tilsvarende elementer af brugerfladen med deres øjne, registrerer systemet deres interesse og aktiverer den pågældende funktion. Forskellige detaljeringsgrader sikrer intuitiv betjening af selv komplekse funktioner. Den spatiale, bevægelsesbaserede interaktion tilpasser sig til brugeren og reagerer i realtid i bilen og i det digitale indhold.
Denne innovative teknologi giver store muligheder. I offroad-indstilling kan den tredimensionelle grafik af topografien fx projiceres til førerens synsfelt ude i det reelle landskab, og det samme gælder navigationsanvisninger og informationer om området ved destinationen. Brillerne kan endda bruges til sportsaktiviteter uden for bilen – fx til guidning på cykelstierne, på skibakkerne og i freeride-terræn, så du får inspirerende oplevelser i din ekstraordinært aktive livsstil.
Til transport af ski har Audi activesphere concept en indklappelig skiholder, som er integreret, så den flugter midt på loftet.
Til transport af ski har Audi activesphere concept en indklappelig skiholder, som er integreret, så den flugter midt på loftet.