Oplev detaljerne og visionen for Audi skysphere concept.
Gael Buzyn, som er Senior Director hos Audi Design Loft i Malibu, har designet den nye Audi skysphere concept virtuelt. Hvad betyder denne omvæltning for en designer?
Gael Buzyn er Senior Director hos Audi Design Loft i Malibu i det sydlige Californien.
Gael Buzyn er Senior Director hos Audi Design Loft i Malibu i det sydlige Californien.
Gael, har du designet den nye
konceptbil komplet digitalt uden en eneste model af ler?
Næsten, det var planen. Men det er altid godt at se bilen i rigtig
størrelse, inden den sættes i produktion. Det er vigtigt at have en model af
ler til at tjekke, om proportionerne er de rette. I forbindelse med Audi
skysphere concept følte vi eksempelvis, at bilen så lidt for lav ud, da vi
vurderede den i virtual reality (VR). Derfor besluttede vi at få dataene
hurtigt udformet i ler i Ingolstadt, så Marc Lichte kunne tage et kig på den.
Han gav os sin feedback, og vi tilførte en smule mere plads over personernes
hoveder, så det hele passede perfekt. Men det tjek af proportionerne var det
eneste, som vi skulle bruge den lermodel til. Der har ikke været udført manuelt
arbejde for at skabe de rette linjer på bilen. Hele designudviklingsprocessen
er blevet udført digitalt.
Er det virtuelle arbejde i
designprocessen den logiske udvikling inden for design i vores digitaliserede
verden i dag?
Der er ingen tvivl om, at det er måden at gøre tingene på i fremtiden.
Besparelsen i tid og penge er ubestridelig. Det gode er, især for et
satellitstudie som vores i Malibu, at vi rent faktisk kan mødes omkring en
digital model med Marc Lichte, selv om vi er titusindvis af kilometer væk fra
hinanden. Alene det er en af de kæmpestore fordele ved den digitale proces. Vi
behøver ikke at få fremstillet en model her i Amerika og få den sendt til
Ingolstadt til vurdering. Alt kan foretages med det samme online.
En anden fordel ved digitaliseringen er, at der hele tiden er nogen, som
arbejder på projektet: Vi arbejder om dagen californisk tid, sender dataene
over, som så vurderes, præsenteres eller behandles, mens det er nat hos os,
fordi det er om dagen i Ingolstadt, og når vi står op, har vi vores svar eller
feedback. Det er vejen frem: Det reducerer budgettet og tiden.
Kan du forklare, hvordan processen
med digitalt design fungerer?
Vi starter typisk med at lave skitser på den
gammeldags facon, men den del af processen er nu ekstremt kortvarig. Nok kun et
par dage. Derefter overfører vi straks til nye digitale værktøjer, som giver os
mulighed for at udtrykke vores vision med skitser i 3D. Efter yderligere et par
dages arbejde med vores dygtige 3D-operatører kan vi tage vores VR-briller på
og diskutere rumfang og proportioner med Marc. Jeg kan godt lide, at det for de
unge designere er helt naturligt at arbejde med skitser i 3D. Det er fantastisk
at se, hvordan de lærer nye værktøjer og kan udtrykke sig med dem lige med det
samme.
”Besparelsen i tid og penge med den virtuelle designproces er ubestridelig.”
”For os er det stadig et magisk øjeblik, når man endelig ser det, man har skabt, i virkeligheden.”
”Besparelsen i tid og penge med den virtuelle designproces er ubestridelig.”
”For os er det stadig et magisk øjeblik, når man endelig ser det, man har skabt, i virkeligheden.”
Gael Buzyn
Hvad er de største forskelle mellem
at designe digitalt sammenlignet med den traditionelle designproces?
Det vil være en overdrivelse at sige, at der ikke er nogen forskel. Der er
noget meget kunstnerisk over at forme noget med hænderne, og vi ser altid
lermodellører som skulptører. Man føler sig lidt som en kunstner, der arbejder
sammen med dem med en lermodel. Men vi er nu i en ny tidsalder, og vi har
fundet ud af, at digitalt arbejde også kan være kunstnerisk. I takt med at vi
bliver bedre og bedre til at skabe noget digitalt, så begynder den kunstneriske
følelse at vende tilbage.
Jeg troede personligt, at jeg ville miste den følelse, når det hele blev
digitalt, men jeg har indset, at den stadig er her, og det er betryggende. Vi
har mistet det at få fingerneglene fyldt med ler, men vi har ikke mistet glæden
ved at forme et design.
I Audis design er der altid fokus på
proportionerne. Skal du ændre dig som designer for at kunne bedømme
proportionerne udelukkende via VR?
Det var helt sikkert en læringskurve og, for at være helt ærlig, en smule
udfordrende i starten. Vi var nødt til at springe ud i den virtuelle verden for
at bedømme proportionerne, og det var helt nyt for os. Og for at gøre det endnu
værre så havde de første VR-briller en ret lav opløsning. Men værktøjerne er
blevet bedre, og vi er blevet bedre til at bruge dem. Det er nok det største
skridt, som skulle ske, for at vi kunne klare skiftet til det digitale: at lære
at bruge et nyt værktøj.
Er det vigtigt for en designer at
kunne mærke sit design rent haptisk?
Helt sikkert. I sidste ende er det et materialistisk stykke løsøre. Det
kommer til at være der lige foran dig, og intet kan erstatte at se design
personligt. Det gælder især for produktionsprojekter, hvor designere og
ingeniører kan diskutere selv nogle få millimeter. Jeg tvivler på, at vi
nogensinde vil kunne undvære det sidste trin i designudviklingsprocessen. For
os er det stadig et magisk øjeblik, når man endelig ser det, man har skabt, i
virkeligheden.
Gael Buzyn
Hvilke udfordringer oplevede I, da I
skulle designe denne konceptbil virtuelt?
Alt i alt gik det ret fint. Der var kun et par mindre problemer. Eksempelvis
ville vi gerne have en ret synlig kant på den bageste stødfanger på Audi
skysphere¹. Den så fin ud i VR, men da delen var blevet produceret, var den
faktisk ikke så tydelig. Det kan ske, men det er ikke et stort problem. Og så
lærer vi hele tiden fra den slags oplevelser. Hver gang vi skaber et nyt sæt
data, kan vi lære fra den slags små fejl og tilpasse vores proces efter det.
Er komplet digitalt design af en bil
kun brugbart til konceptbiler eller også til produktionsmodeller?
Den digitale proces kan bruges til begge dele. Vi bruger mere tid på ler til
produktionsmodeller, fordi deres udvikling omfatter komplekse gennemførligheds-
og masseproduktionsparametre, som uundgåeligt kommer til at påvirke
designoverfladerne. Det er bedre at evaluere denne del af processen på en
model, da ændringerne er detaljerede og mange. Men den digitale proces er
næsten den samme, og det gælder også fordelene: en besparelse i tid og penge.
Jeg kan huske fra mine første år som designer, at vi brugte måneder på at
lave skitser, før vi fik chancen for at blive udvalgt til at arbejde på en
model i fuld skala. Det er helt anderledes nu. Vi arbejder kun med skitser i et
par uger, før det bliver besluttet, hvilke designemner der skal udvikles via
computerunderstøttet design (Computer Aided Design (CAD)). Den del varer så kun
et par uger, og på det tidspunkt kan man allerede sammenligne de forskellige
designs i VR 3D eller få dem udformet i fuld skala i ler, hvis der er behov for
det. Det er styrken ved den digitale proces.
Er der fordele eller ulemper ved
virtuelt design, når man tænker på design, der sætter mennesket i centrum?
En digital designproces fremmer faktisk design, der sætter mennesket i
centrum, for i en digital verden kan man faktisk se, hvordan oplevelsen kommer
til at være, på et meget tidligt tidspunkt. Man kan eksempelvis placere bilen i
sine naturlige omgivelser, lægge materialer på de udvendige og indvendige
overflader og vise det digitale interface på skærmene. Det er nemt og ret
hurtigt at gøre virtuelt, og når det er klart, kan man opleve det hele præcist
som slutbrugeren – kunden – kommer til.
Da jeg var en ung designer hos Volkswagen, svøbte vi interiørmodeller i fuld skala med ægte materialer. Selv træet blev malet af en kunstner, som normalt arbejdede med at restaurere kirker i Italien. Det var et stort arbejde. Nutildags kan designere præsentere deres design med materialer, detaljer, omgivelser og lys, som skaber realistiske refleksioner osv. Det er utroligt, hvad de kan skabe på kort tid. Denne proces var særligt nyttig under udviklingen af Audi skysphere¹, hvor det hele handler om at differentiere mellem to markante oplevelser i én bil. I den forbindelse var det en stor hjælp for os at arbejde digitalt.
”At lære at bruge et nyt værktøj var nok det største skridt, da vi foretog skiftet til det digitale.”
“Med Audi skysphere har vi skabt noget magisk, smukt og elegant: en skulptur i bevægelse, som byder på to markante oplevelser.”
”At lære at bruge et nyt værktøj var nok det største skridt, da vi foretog skiftet til det digitale.”
“Med Audi skysphere har vi skabt noget magisk, smukt og elegant: en skulptur i bevægelse, som byder på to markante oplevelser.”
Er udviklingen af en konceptbil også
en mulighed for at udforske nye processer til produktionen?
Selvfølgelig. Det, vi lærer gennem processen
ved at designe en konceptbil, føres videre til, hvordan vi designer
produktionsmodeller. Da vi kun har meget kort tid til at designe en konceptbil,
er vi nødt til at være kreative, selv i arbejdsprocessen. Vi er nødt til at
finde nye måder at arbejde på for at være hurtigere og mere effektive på den
korte tid, vi har til rådighed.
Audi skysphere¹ blev designet på 3 måneder og bygget på 2. Jeg havde aldrig troet, at jeg skulle se den slags tidslinje i min tid. Men nu med digitaliseringen er det muligt. Den hjælper os med at designe hurtigere, og den hjælper også ingeniørerne med at vække vores vision til live på kortere tid. Man lærer typisk mange ting gennem denne proces, da der er mange overraskelser og masser af spænding undervejs. Det føles lidt som en modedesigner, der forbereder et show til modeugen. Hans kreationer er unikke elementer, som meget sjældent vil blive båret af nogen. Men der er så meget at vise frem: teknik, stil, trends og en fremtidsvision for mærket. Og det er ikke anderledes for os her hos Audi. Med Audi skysphere concept¹ har vi skabt noget magisk, smukt og elegant: en skulptur i bevægelse, som byder på to markante oplevelser. Den digitale proces var nøglen til at opnå noget så ekstraordinært.