Audi modellerne giver kunderne masser af frihed til at individualisere deres biler. Se mere om udstyret på Audi e-tron GT quattro og hvilket indvendigt og udvendigt ekstraudstyr, der er tilgængeligt.
På fabrikken Böllinger Höfe, som er en del af de fire ringes fabrik i tyske Neckarsulm, kombineres håndværk med intelligent fabriksteknologi til produktionen af den fuldelektriske Audi e-tron GT quattro.
Karrosseri, batteri, elmotorer og undervogn forenes i produktionen af Audi e-tron GT quattro. En komponentholder placerer komponenterne under karrosseriet med millimeters nøjagtighed. Ved hjælp af automatisk positionerede skruemaskiner – og lige så præcist håndværk – skrues delene sammen.
Karrosseri, batteri, elmotorer og undervogn forenes i produktionen af Audi e-tron GT quattro. En komponentholder placerer komponenterne under karrosseriet med millimeters nøjagtighed. Ved hjælp af automatisk positionerede skruemaskiner – og lige så præcist håndværk – skrues delene sammen.
Wolfgang Schanz, head of production Audi Böllinger Höfe
Kvalitetskontrol af lakeringen i forbindelse med den sidste kontrol.
Kvalitetskontrol af lakeringen i forbindelse med den sidste kontrol.
Karrosseriproduktionens centrale punkt – tovejs-monteringsrammen.
Karrosseriproduktionens centrale punkt – tovejs-monteringsrammen.
En anden ny arbejdsstation er udviklet til korrelationsfri måling – et fremskridt i forhold til de tidligere inline-måleprocesser. To robotstyrede optiske målehoveder kontrollerer præcisionen i karrosseriets dimensioner. Ved kontrollen af hvert enkelt karrosseri tjekker de 350 forskellige målepunkter. Ved hvert målepunkt skabes og scannes et blåt stribemønster samtidigt, før robotarmen går videre til det næste målepunkt. På den måde arbejder robotterne systematisk fra et målepunkt til det næste. Kameraer registrerer og sammenligner kontinuerligt målehovedernes præcise placering. Ved at generere en stor mængde ultrapræcise data gør denne proces det muligt at reagere hurtigt på selv den mindste afvigelse. Foruden hightech-systemerne omfatter produktionslinjen til karrosserisamling to manuelle arbejdsstationer. Her giver maskinerne bolden videre til mennesker, der svejser med stor præcision med håndkraft. Medarbejderne på denne arbejdsstation nyder godt af erfaringerne fra arbejdet med Audi R8. Svejsere, der har brugt år på at fremstille sportsvognen med V10-forbrændingsmotor udelukkende med håndkraft, udfører nu fx højpræcisionssvejsning på Audi e-tron GT quattro.
Korrelationsfri måling udføres med største præcision på produktionslinjen.
Korrelationsfri måling udføres med største præcision på produktionslinjen.
Efter produktionslinjen til karrosserisamling går den igangværende bil videre til monteringsstadiet. Uddannede karrosserismede monterer bilens skærme, døre, frontklap og bagklap. Dette trin kræver fokus på præcise og ensartede spaltemål og overflader i høj kvalitet. Selv de mindste tolerancer på bilens udvendige paneler kan resultere i små afvigelser. Derfor kræver arbejdet ikke kun stor omhyggelighed og opmærksomhed. Det udføres også bedst ved at ty til traditionelt håndværk. Fx er en uddannet tømrer, som har godt øje og en god fornemmelse for overflader, en del af teamet. Når monteringstrinet er afsluttet, bliver karrosserierne lakeret.
Spaltemålene kontrolleres manuelt.
Spaltemålene kontrolleres manuelt.
DTV i aktion: Førerløse transportkøretøjer har transporteret bilkarrosserier gennem produktionslinjen på Böllinger Höfe siden 2014.
DTV i aktion: Førerløse transportkøretøjer har transporteret bilkarrosserier gennem produktionslinjen på Böllinger Höfe siden 2014.
Wolfgang Schanz, head of production Audi Böllinger Höfe